pühapäev, 27. september 2009

Minevikus on vastused tuleviku jaoks.

"Oletame, et kaks tuletõrjujat lähevad metsa väikest tulekahju kustutama. Kui nad sealt välja tulevad ja ojakaldale suunduvad, on ühe nägu üleni tuhaga koos, teisel aga laitmatult puhas. Küsimus: kumb läheb nägu pesema?"
"Rumal küsimus: loomulikult see, kes on tahmane."
"Vale. See, kellel nägu on must, vaatab teisele otsa ja arvab, et on ise samasugune. Ja vastupidi: see, kellel nägu on puhas, näeb, et kaaslane on üleni tahmane, ja ütleb endale: järelikult olen mina ka must, tuleb pesema minna."

***

Kavatsen ühel heal päeval kirjutada reisiteatmiku, kus on sees ainult kaardid, hotellide aadressid ja ülejäänud lehed on valged: nii saab igaüks endale ise plaani teha, saab ise avastada restorane, monumente ja kõike seda vägevat, mis igas linnas on olemas, kuid mida kunagi ei mainita, sest "lugu, mida meile jutustatakse" ei käsitle neid "kohustuslike visiitidena".

***

"Harjumus": meie elus on alati üks sündmus, mis on vastutav selle eest, et me lõpetame edasiliikumise. Mõni trauma, eriti valus kaotus, armuillusioonide purunemine või isegi võit, millest me õieti aru ei saa, viib meid selleni, ei kaotame julguse ega liigu enam edasi.

***

Mööda tänavat tuleb jalutades mees: nahka riietatud ja haaknõeltega poiss astub talle väljasirutatud käega vastu. Palub raha. Aga selle asemel, et sammu kiirendada ja pomiseda a la "mul pole peenikest", jääb mees seisma, vaatab kõigile ükshaaval otsa ja ütleb kõva häälega:
"Ma ärkan igal hommikul üles ligi saja tuhande euro suuruse võlaga, seda tänu majale, Euroopa majanduslikule olukorrale ja naise kulutustele! Teiste sõnadega, ma olen palju hullemas olukorras ja palju suurema pinge all kui teie! Kas te võiksite mulle ühe sendigi anda, et mu võlg natuke väiksem oleks?"
Lucrecia - see, kes pidi olema Mihhaili tüdruk - tõmbas välja viiekümneeurose rahatähe ja andis mehele.
"Ostke kaaviari. Teie õnnetus elus peab natukene rõõmu ka olema."

***

"Tead, mida ma tahaksin teha? Kõikidel kaupadel sildid ära vahetada. Inimesed on kogu aeg segaduses: nad ei tea, millal süüa soojalt, millal külmalt, millal keeta, millal praadida. Kui instruktsiooni poleks, ei oskakski nad süüa valmistada. Neil on instinkt kadunud."

***

Mida ma ütlen, kui kokku saame? Olen sellele palju mõelnud. Midagi sellist, et "olen seda hetke kaua oodanud" või "ma sain aru, et tegin vea", "ma tulin sulle ütlema, et armastan sind" või koguni "sa oled ilusam kui kunagi varem".
Otsustasin "tere" kasuks. Nagu poleks ta kunagi ära läinud. Nagu oleks möödunud vaid üks päev ja mitte kaks aastat, üheksa kuud, üksteist päeva ja üksteist tundi.

Kas sa tead, miks raudteerööpad asuvad üksteisest 143,5 sentimeetri kaugusel?

44 kommentaari:

Hergo Tasuja ütles ...

Blogi oli nii pikalt vait ja siis ütles nii palju ühekorraga...

Aga ma arvan, et tean, miks rööpad nii kaugel on. Või on see trikiküsimus?

Kessu. ütles ...

Kogusin, kogusin ja siis tulistasin välja.

Aga vasta siis :D

Hergo Tasuja ütles ...

Selleks et kui Tsaari-Venemaale hakati rööpaid maha panema, siis käidi Lääne-Euroopas mõõte võtmas. Aga targad ametnikud mõõtsid sisekülgi ja siis teised targad rakendasid need väliskülgede mõõtudena.
Või küsisid sa, et miks just 143,5?

Kessu. ütles ...

Nüüd sa harisid mind ka veel rohkem. Aga jah, küsimus oli miks just see mõõt.

Hergo Tasuja ütles ...

Siis on vist sinu kord mind harida...

Aga ma pakun veel. Sest et rongid ehitati enne valmis ja nende rattad asusid just nii kaugel?

Kessu. ütles ...

See tuli täpsemalt sellest, et roomlased otsustasid nii :D Sõjavankreid veeti kahe hobusega ja kui nemad kõrvuti panna, siis on võtavad nad just täpselt nii palju ruumi. Ja kõik raudteede mõõdud võeti vanal ajal selle järgi ning kellelgi ei tulnud mõttesegi, et seda muuta.See oli vaikides sõlmitud kokkulepe :D

Hergo Tasuja ütles ...

Päris hea, nüüd olen targem.

Hergo Tasuja ütles ...

Ja millal sa reisiteatmikku kirjutama asud? Pensionipõlves ajaviiteks? :P

Kessu. ütles ...

Arvatavasti küll. Siis järgnevad põlved on õnnelikumad :D

Hergo Tasuja ütles ...

Sa oled tulevikku vaatav noor :)

Aga kuidas sul ühte lookesse järsku Lucrecia ilmub? Seal olid mees ja poiss ja siis järsku tema...

Kessu. ütles ...

Olen.

See on raamatust välja võetud lõiguke. Ma oleks pidanud pool raamatut ümber kirjutama, et sa saaksid aru, kust ta ilmus. Õnneks oli selles lõigus väike seletus sellest, kust ta tuli või kes ta on.

Hergo Tasuja ütles ...

Järelikult olen ma ise loll, et ei saa aru, kes Lucrecia on? :P

Kessu. ütles ...

Lucrecia on Mihhaili tüdruk :D Või tahad temast rohkem teada?

Hergo Tasuja ütles ...

Mihhail on see kes jalutas mööda tänavat? Ma arvan, et pole mõtet raamatut ümber kirjutada :D

Kessu. ütles ...

Kamp noori kerjasid tänaval. Mihhail ja Lucrecia olid ühed neist :D

Hergo Tasuja ütles ...

Kerjused andsid mehele raha hoopis?

Kessu. ütles ...

Just. Üks neist kerjustest ütles raamatu peategelasele ehk maailma kuulsale kirjanikule nii: "Arvad, et vaesus on see, kui raha pole? Arvad, et me oleme haletsemist väärt lihtsalt sellepärast, et kerjame armuande rikastelt kirjanikelt, abielupaaridelt, kes end süüdi tunnevad, turistidelt, kes peavad Pariisi räpaseks linnaks, noortelt isealistidelt, kes usuvad, et võivad maailma päästa? Vaene oled sina - sa pole oma aja peremees, sul pole õigust teha, mida tahad, sul on kohustus alluda reeglitele, mis pole sinu välja mõeldud."

Hergo Tasuja ütles ...

Iseenesest päris hästi ütles. Kui mitte rahaliselt, siis vaimuvärskuselt oli ta rikas.

Kessu. ütles ...

Just.

Hergo Tasuja ütles ...

Kas see "tere" lugu on ka raamtust või päriselust?

Kessu. ütles ...

Raamatust. Aga kindlasti on seda ka päriselus juhtunud.

Hergo Tasuja ütles ...

Sinu endaga?

Kessu. ütles ...

Kusjuures veel ei ole, aga ehk juhtub.

Hergo Tasuja ütles ...

Ma arvan, et minuga isegi on sedaviisi juhtunud...

Kessu. ütles ...

Kui tegelikult mõtlema hakata, siis on see suhteliselt tihti juhtuv asi. Mitte ehk küll nii pika perioodiga.

Ja ma vist siiski saan mõne taolise juhtumi ka enda elust leida.

Hergo Tasuja ütles ...

Tegid süvaotsinguid mälusoppides? :D

Aga ega see raamat ei ütle, miks me nii käitume?

Kessu. ütles ...

Käisin kogu aju kõige tumedamad sopid ka läbi :D

Kusjuures ei ütle, aga äkki sellepärast, et luua enda jaoks tuttav atmosfäär, et pärast seda oleks lihtsam edasi rääkida. Sest olgem ausad, need ülemised laused ei tule just enamike inimeste suust väga kergelt.

Hergo Tasuja ütles ...

Nii et sul on ajus isegi tumedad kohad olemas? :P

Seda küll, ent ma lootsingi, et raamat valgustab, miks ei tule kergelt... Ja kui need kergelt ei tule, huvitav, kas siis tegelikult vestluspartner ei ootagi äkki neid ülemisi fraase?

Kessu. ütles ...

No mõne ikka leiab jah :D

Miks need kergelt ei tule? Ma arvan, et ehk sellepärast, et see on kuidagi enamikesse inimestesse sisse kodeeritud, et nad pole just kõige avameelsemad ütlema teistele hästi või tunnistama enda vigu.
Võimali, aga äkki inimesed just ootavadki kõige rohkem seda, mis raskelt tuleb?

Hergo Tasuja ütles ...

Siit tekib omakorda küsimus, kas inimesed on sadistlikud- tahavad et teised kõige raskema raja läbiksid? Või kehtib pigem ütlus: läbi raskuste tähtede poole?

Kessu. ütles ...

Ma usun, et mingil määral on need mõlemad ütlused õiged.

Aga näiteks, kui sul oleks võimalik valida kergem tee, mis teeb sinu õnnelikuks ja raskem tee, mis teeb kellegi teise õnnelikuks, siis millise tee sa valiks?

Hergo Tasuja ütles ...

Raske küsimus. Tahaksin vastata, et kindlasti raskema, aga see ei ole vist nii... Kindlasti oleneb, kes see teine on, kes õnnelikuks saaks. Aga 75% juhtudest valiks vist lihtsama tee... (häbi on)

Kessu. ütles ...

Kusjuures sul ei peaks häbi olema, sest ma usun, et kuigi paljud väidaks vasstupidist, siis nad valiks olukorra kätte jõudmisel samuti kergema. Ka mina vast.

Aga jah, see inimene, kes sul nii-öelda vastas on, loeb ka ikka päris palju.

Hergo Tasuja ütles ...

Siit saab tuletada, et lihtsam tee võib kokkuvõttes raskemgi olla. Seda juhul, kui pärast kahetsed oma käitumist, et oleks võinud ikka enda heaolu asemel teistele rõõmu pakkuda.

Kessu. ütles ...

Just, kõige hullem ongi see kahetsustunne. Jääb hinge närima, et mis oleks saanud või olemata olnud jne. Ja järeldus on, et kerget teed ei olegi olemas.

Hergo Tasuja ütles ...

Vaata, milliste järeldusteni võib üks raudteerööbaste pilt viia :D

Kessu. ütles ...
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
Kessu. ütles ...

Suhteliselt huvitav jah. Ma arvan, et me oleme lihtsalt äärmiselt head arutlejad või siis järelduste tegijad või siis on variant, et me oleme äärmiselt lollid ja sellest tingituna tuleb palju küsimusi ja järeldusi :D

Hergo Tasuja ütles ...

Mulle meeldiks esimene variant palju rohkem :D Kumb sinu arust tõenäolisem on?

Kessu. ütles ...

Mulle meeldiks ka see esimene ikka rohkem, enda lolliks tunnistamine ei ole üldse hea :D

Tõenäolisem on need kolm varianti kokku: me oleme lollid, sest meil tekib palju küsimusim, aga me oleme targad arutlejad ja järeldajad :D

Hergo Tasuja ütles ...

Pluss- mida rohkem me küsime, seda rohkem on meil lootust targaks saada! :)

Kessu. ütles ...

Just. Vat millisele järeldusele me nüüd jõudsime :D

Hergo Tasuja ütles ...

Mulle tundub, et me juba olemegi pidevalt küsides targemaks saanud :D

Kessu. ütles ...

Tõsi :D